VILANOVA I LA GELTRÚ

La banca entra a classe amb els tallers d'educació financera

La primera sessió a l'escola El Cim mostra com administrar els diners i elaborar un pressupost

Moreno: “Si no estalviem gens, podem veure’ns obligats a endeutar-nos”

, Vilanova i la Geltrú | 18/03/2017 a les 17:30h
Arxivat a: Economia, Diners, Formació, Escola, Escola El Cim, Economia, Educació Financera
Alumnes de quart d'ESO del Cim, dilluns passat a primera hora del dia | Fèlix Pascual
Aquesta notícia es va publicar originalment el 18/03/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Quina és la diferència entre una targeta de crèdit i una de dèbit? Quin tant per cent dels ingressos –siguin els que siguin– és recomanable que es destini a l’estalvi? Com s’elabora un pressupost? Aquests van ser alguns dels aspectes que els alumnes de quart d’ESO de l’escola el Cim van treballar aquest dilluns a la primera sessió del taller d’educació financera, que impulsa l’Institut d’Estudis Financers amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya. Una sessió molt pràctica i poc ideològica, impartida per Laura Moreno, una treballadora d’una oficina bancària de Vilanova que, voluntàriament, s’ha ofert per participar en aquest programa.

La sessió comença a les vuit del matí. Malgrat les cares de son, sempre que la voluntària fa alguna pregunta algun alumne respon. La sessió comença amb un qüestionari de cinc preguntes, que volen trencar el gel. Molts dels alumnes se sorprenen de saber que tenir un senzill cotxe utilitari genera unes despeses d’uns 2.500 euros l’any. La majoria encerten el tant per cent recomanable d’estalvi mensual: entre el 5 i el 15 per cent dels ingressos.

La voluntària enceta la seva intervenció defensant la importància d’estalviar, assegurant que “quan Pau Gasol va fitxar per l’NBA, el primer que li van posar al costat va ser un administrador per als seus diners”. L’exemple crida l’atenció, tot i que la voluntària s’esforça ben aviat a deixar clar que la recomanació d’elaborar un pressupost familiar “és per a tothom”. També per a les persones de classe treballadora. 

Amb un exercici pràctic a partir del cas inventat d’un jove de 18 anys, amb un sou de 700 euros, que s’independitza junt amb dues persones més, els estudiants analitzen si el protagonista arriba a final de mes. Repartint les despeses entre fixes necessàries, variables necessàries i discrecionals o no necessàries, els alumnes determinen que en Pau arriba a final de mes, però gairebé no pot estalviar. Analitzant les despeses, arriben a la conclusió que  reduint despeses  innecessàries podria estalviar. La ponent recorda que “l’estalvi permet assumir despeses imprevistes” i, en canvi, “si no estalviem, podem veure’ns obligats a endeutar-nos”. També alerta dels perills de la targeta de crèdit, i recomana les de prepagament per comprar per Internet. 

La sessió ha estat pràctica i gens adoctrinadora. No se’n desprenia voluntat d’inculcar cap model ideològic o netejar la imatge de ningú. La següent es titularà Inversió intel·ligent i risc. La neutralitat aquí ja serà més complicada.

També us pot interessar

La dona va quedar inconscient al terra
01/01/1970
Els fets es van produir durant el migdia de divendres passat | La dona encara està ingressada a l'hospital Sant Camil amb ferides greus
Cesk Freixes actuarà divendres 4 de maig a les vuit de la tarda
01/01/1970
Diversos locals de Vilanova acolliran les actuacions d'aquesta presentació | El Tingladu se celebrarà al Parc de Baix-a-mar els dies 19, 20, 21 i 22 de juliol
01/01/1970
L'animal es va albirar a 12 milles del municipi del Garraf i a uns 600 metres de profunditat | Es tracta d'un albirament poc habitual

COMENTARIS

“per llogar-hi cadires”
L'ECONOMISTA DESASTRÓS, 18/03/2017 a les 19:32
+2
-0
Penso que està força bé. Encara que no estic pas informat del tot, ha de ser important de què es cursi aquest tema encara que no sigui de forma reglada. Per què? Doncs perquè és important, molt important. I tan important és, que no s'ensenya. Estem en un estat suposadament democràtic, en què les coses molt importants, no s'ensenyen pas, no cal ensenyar-les, doncs s'aprenen a base d'ensopegades i si s'aprèn així, no cal posar-ho en els plans d'estudis.
No sé pas si a la joventut estudiant, se li ensenya la diferència entre una targeta de dèbit i la de crèdit, o entre préstec i crèdit o entre taló i xec, abans dels 16 anys i un dia, que és l'edat per començar a treballar i cobrar per la feina que es realitza. Algú m'ho pot contestar, donar-me referencies?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Manuel Rodríguez, diputat sitgetà de Ciutadans | S.C.
01/01/1970
“Cal que hi hagi Govern com més aviat millor, que es rebaixi la tensió” | “Puc avançar que al Garraf ja tenim estructura a tots els municipis”
L’objectiu és crear un observatori de la biodiversitat a l’Amazones accessible per a tothom. | Amanda Lelis
01/01/1970
El Laboratori d’Aplicacions Bioacústiques (LAB), amb el qual s'ha dut a terme el projecte, està situat a Vilanova | Combatre l’extinció d’espècies a la selva tropical, un dels objectius
Unes noves passeres de fusta permeten l’accés a la platja. | Sidru C.
01/01/1970
Falta encara per instal·lar l’enllumenat i els serveis a les platges | S’hi han plantat espècies de plantes d’ecosistema dunar