VILANOVA I LA GELTRÚ

La banca entra a classe amb els tallers d'educació financera

La primera sessió a l'escola El Cim mostra com administrar els diners i elaborar un pressupost

Moreno: “Si no estalviem gens, podem veure’ns obligats a endeutar-nos”

, Vilanova i la Geltrú | 18/03/2017 a les 17:30h
Arxivat a: Economia, Diners, Formació, Escola, Escola El Cim, Economia, Educació Financera
Alumnes de quart d'ESO del Cim, dilluns passat a primera hora del dia | Fèlix Pascual
Aquesta notícia es va publicar originalment el 18/03/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Quina és la diferència entre una targeta de crèdit i una de dèbit? Quin tant per cent dels ingressos –siguin els que siguin– és recomanable que es destini a l’estalvi? Com s’elabora un pressupost? Aquests van ser alguns dels aspectes que els alumnes de quart d’ESO de l’escola el Cim van treballar aquest dilluns a la primera sessió del taller d’educació financera, que impulsa l’Institut d’Estudis Financers amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya. Una sessió molt pràctica i poc ideològica, impartida per Laura Moreno, una treballadora d’una oficina bancària de Vilanova que, voluntàriament, s’ha ofert per participar en aquest programa.

La sessió comença a les vuit del matí. Malgrat les cares de son, sempre que la voluntària fa alguna pregunta algun alumne respon. La sessió comença amb un qüestionari de cinc preguntes, que volen trencar el gel. Molts dels alumnes se sorprenen de saber que tenir un senzill cotxe utilitari genera unes despeses d’uns 2.500 euros l’any. La majoria encerten el tant per cent recomanable d’estalvi mensual: entre el 5 i el 15 per cent dels ingressos.

La voluntària enceta la seva intervenció defensant la importància d’estalviar, assegurant que “quan Pau Gasol va fitxar per l’NBA, el primer que li van posar al costat va ser un administrador per als seus diners”. L’exemple crida l’atenció, tot i que la voluntària s’esforça ben aviat a deixar clar que la recomanació d’elaborar un pressupost familiar “és per a tothom”. També per a les persones de classe treballadora. 

Amb un exercici pràctic a partir del cas inventat d’un jove de 18 anys, amb un sou de 700 euros, que s’independitza junt amb dues persones més, els estudiants analitzen si el protagonista arriba a final de mes. Repartint les despeses entre fixes necessàries, variables necessàries i discrecionals o no necessàries, els alumnes determinen que en Pau arriba a final de mes, però gairebé no pot estalviar. Analitzant les despeses, arriben a la conclusió que  reduint despeses  innecessàries podria estalviar. La ponent recorda que “l’estalvi permet assumir despeses imprevistes” i, en canvi, “si no estalviem, podem veure’ns obligats a endeutar-nos”. També alerta dels perills de la targeta de crèdit, i recomana les de prepagament per comprar per Internet. 

La sessió ha estat pràctica i gens adoctrinadora. No se’n desprenia voluntat d’inculcar cap model ideològic o netejar la imatge de ningú. La següent es titularà Inversió intel·ligent i risc. La neutralitat aquí ja serà més complicada.

També us pot interessar

El tuit de Jordi Borrell que ha provocat la polèmica
01/01/1970
El director de l'Institut de Nanociència i Nanotecnologia de la UB, Jordi Borrell, dimiteix del càrrec | L'Ajuntament vilanoví també l'ha cessat com a "ambaixador" de Vilanova
Miquel Iceta durant l'entrevista concedida al DV | Sidru C.
01/01/1970
Entrevista amb el candidat del PSC a la presidència de la Generalitat
Punt on es va registrar l'accident | Google Maps
01/01/1970
Els Mossos d’Esquadra van rebre l’avís a les 21.34 h d'aquest diumenge | La víctima és de nacionalitat espanyola i veí de l’Hospitalet de Llobregat.

COMENTARIS

“per llogar-hi cadires”
L'ECONOMISTA DESASTRÓS, 18/03/2017 a les 19:32
+2
-0
Penso que està força bé. Encara que no estic pas informat del tot, ha de ser important de què es cursi aquest tema encara que no sigui de forma reglada. Per què? Doncs perquè és important, molt important. I tan important és, que no s'ensenya. Estem en un estat suposadament democràtic, en què les coses molt importants, no s'ensenyen pas, no cal ensenyar-les, doncs s'aprenen a base d'ensopegades i si s'aprèn així, no cal posar-ho en els plans d'estudis.
No sé pas si a la joventut estudiant, se li ensenya la diferència entre una targeta de dèbit i la de crèdit, o entre préstec i crèdit o entre taló i xec, abans dels 16 anys i un dia, que és l'edat per començar a treballar i cobrar per la feina que es realitza. Algú m'ho pot contestar, donar-me referencies?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
A la resta de l'Estat, durant l'octubre es van crear 7.236 societats mercantils
01/01/1970
Així, Catalunya es va situar en el tercer territori de l'Estat en creació d'empreses just després de la celebració del referèndum de l'1 d'octubre | La xifra d'empreses dissoltes baixa un 8% en comparació al mateix mes de l'any passat
Marc Martorell i Montserrat Mompió a la roda de premsa
01/01/1970
La candidatura aposta per una lluita decidida contra l’atur juvenil i per garantir l’accés universal a l’educació | Una de les propostes en la línia de garantir un futur per a la joventut, és la renda bàsica d’emancipació juvenil, per cobrir uns ingressos mínims al jovent per ajudar-los a emancipar-se i començar a plantejar-se el projecte vital propi
Operaris descarregant al monestir de Sixena les caixes amb les peces d'art procedents del Museu de Lleida | ACN
01/01/1970
Els directors de la Xarxa de Museus d'Art de Catalunya se solidaritzen amb el Museu de Lleida i alerten que es pot posar en perill la integritat física d'algunes de les peces