VILANOVA I LA GELTRÚ

La banca entra a classe amb els tallers d'educació financera

La primera sessió a l'escola El Cim mostra com administrar els diners i elaborar un pressupost

Moreno: “Si no estalviem gens, podem veure’ns obligats a endeutar-nos”

, Vilanova i la Geltrú | 18/03/2017 a les 17:30h
Arxivat a: Economia, Diners, Formació, Escola, Escola El Cim, Economia, Educació Financera
Alumnes de quart d'ESO del Cim, dilluns passat a primera hora del dia | Fèlix Pascual
Quina és la diferència entre una targeta de crèdit i una de dèbit? Quin tant per cent dels ingressos –siguin els que siguin– és recomanable que es destini a l’estalvi? Com s’elabora un pressupost? Aquests van ser alguns dels aspectes que els alumnes de quart d’ESO de l’escola el Cim van treballar aquest dilluns a la primera sessió del taller d’educació financera, que impulsa l’Institut d’Estudis Financers amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya. Una sessió molt pràctica i poc ideològica, impartida per Laura Moreno, una treballadora d’una oficina bancària de Vilanova que, voluntàriament, s’ha ofert per participar en aquest programa.

La sessió comença a les vuit del matí. Malgrat les cares de son, sempre que la voluntària fa alguna pregunta algun alumne respon. La sessió comença amb un qüestionari de cinc preguntes, que volen trencar el gel. Molts dels alumnes se sorprenen de saber que tenir un senzill cotxe utilitari genera unes despeses d’uns 2.500 euros l’any. La majoria encerten el tant per cent recomanable d’estalvi mensual: entre el 5 i el 15 per cent dels ingressos.

La voluntària enceta la seva intervenció defensant la importància d’estalviar, assegurant que “quan Pau Gasol va fitxar per l’NBA, el primer que li van posar al costat va ser un administrador per als seus diners”. L’exemple crida l’atenció, tot i que la voluntària s’esforça ben aviat a deixar clar que la recomanació d’elaborar un pressupost familiar “és per a tothom”. També per a les persones de classe treballadora. 

Amb un exercici pràctic a partir del cas inventat d’un jove de 18 anys, amb un sou de 700 euros, que s’independitza junt amb dues persones més, els estudiants analitzen si el protagonista arriba a final de mes. Repartint les despeses entre fixes necessàries, variables necessàries i discrecionals o no necessàries, els alumnes determinen que en Pau arriba a final de mes, però gairebé no pot estalviar. Analitzant les despeses, arriben a la conclusió que  reduint despeses  innecessàries podria estalviar. La ponent recorda que “l’estalvi permet assumir despeses imprevistes” i, en canvi, “si no estalviem, podem veure’ns obligats a endeutar-nos”. També alerta dels perills de la targeta de crèdit, i recomana les de prepagament per comprar per Internet. 

La sessió ha estat pràctica i gens adoctrinadora. No se’n desprenia voluntat d’inculcar cap model ideològic o netejar la imatge de ningú. La següent es titularà Inversió intel·ligent i risc. La neutralitat aquí ja serà més complicada.

També us pot interessar

El director financer de l'empresa va denunciar la desaparició de palets de fusta | Mossos d'Esquadra
01/01/1970
Es tracta d'un empleat de l'empresa i un camioner que haurien obtingut 5.600 euros de beneficis entre els mesos d'abril i juliol | Els presumptes autors del delicte van ser detinguts el 3 d'agost
Més d'un miler de persones s'ha concentrat a les dotze a la plaça de la Vila
01/01/1970
Més d'un miler de persones s'han concentrat a la plaça de la Vila de Vilanova per condemnar els atacs terroristes | Durant la concentració hi ha hagut presència dels Mossos d'Esquadra | Tots els ajuntaments del Garraf han organitzat concentracions de rebuig
Vicenç Iturat, en un homnatge l'any 2013 | Pedals de Clip
01/01/1970
Va guanyar quatre etapes a la Vueta a Espanya i una vegada la classificació per punts | També va particiar 13 cops a la Volta a Catalunya, on va aconseguir tres etapes i un subcampionat

COMENTARIS

“per llogar-hi cadires”
L'ECONOMISTA DESASTRÓS, 18/03/2017 a les 19:32
+2
-0
Penso que està força bé. Encara que no estic pas informat del tot, ha de ser important de què es cursi aquest tema encara que no sigui de forma reglada. Per què? Doncs perquè és important, molt important. I tan important és, que no s'ensenya. Estem en un estat suposadament democràtic, en què les coses molt importants, no s'ensenyen pas, no cal ensenyar-les, doncs s'aprenen a base d'ensopegades i si s'aprèn així, no cal posar-ho en els plans d'estudis.
No sé pas si a la joventut estudiant, se li ensenya la diferència entre una targeta de dèbit i la de crèdit, o entre préstec i crèdit o entre taló i xec, abans dels 16 anys i un dia, que és l'edat per començar a treballar i cobrar per la feina que es realitza. Algú m'ho pot contestar, donar-me referencies?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Amanda Rodríguez i Adrià Roman són agents cívics de Vilanova des del 20 de juny. | Ajt. VNG
01/01/1970
Es tracta d’una de les mesures estrella del Pla de Foment del Civisme | Els agents s’encarregaran d’informar la ciutadania sobre la normativa vigent
El president de l'Associació Cultural Islàmica conversa amb l'alcaldessa, Neus Lloveras, i la regidora de Convivència, Teresa Llorens | G.M.
01/01/1970
El president de l'Associació Cultural Islàmica de Vilanova rebutja els atemptats de Barcelona i Cambrils | Una nodrida representació de la comunitat islàmica va assistir a la concentració de divendres a la plaça de la Vila
El cotxe va ser trobat davant l'edifici Walden | Google Maps
01/01/1970
Els Mossos investiguen si un altre individu el va assaltar, apunyalar i va saltar-se el control policial de la Diagonal amb el seu vehicle