VILANOVA I LA GELTRÚ

La banca entra a classe amb els tallers d'educació financera

La primera sessió a l'escola El Cim mostra com administrar els diners i elaborar un pressupost

Moreno: “Si no estalviem gens, podem veure’ns obligats a endeutar-nos”

, Vilanova i la Geltrú | 18/03/2017 a les 17:30h
Arxivat a: Economia, Diners, Formació, Escola, Escola El Cim, Economia, Educació Financera
Alumnes de quart d'ESO del Cim, dilluns passat a primera hora del dia | Fèlix Pascual
Aquesta notícia es va publicar originalment el 18/03/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Quina és la diferència entre una targeta de crèdit i una de dèbit? Quin tant per cent dels ingressos –siguin els que siguin– és recomanable que es destini a l’estalvi? Com s’elabora un pressupost? Aquests van ser alguns dels aspectes que els alumnes de quart d’ESO de l’escola el Cim van treballar aquest dilluns a la primera sessió del taller d’educació financera, que impulsa l’Institut d’Estudis Financers amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya. Una sessió molt pràctica i poc ideològica, impartida per Laura Moreno, una treballadora d’una oficina bancària de Vilanova que, voluntàriament, s’ha ofert per participar en aquest programa.

La sessió comença a les vuit del matí. Malgrat les cares de son, sempre que la voluntària fa alguna pregunta algun alumne respon. La sessió comença amb un qüestionari de cinc preguntes, que volen trencar el gel. Molts dels alumnes se sorprenen de saber que tenir un senzill cotxe utilitari genera unes despeses d’uns 2.500 euros l’any. La majoria encerten el tant per cent recomanable d’estalvi mensual: entre el 5 i el 15 per cent dels ingressos.

La voluntària enceta la seva intervenció defensant la importància d’estalviar, assegurant que “quan Pau Gasol va fitxar per l’NBA, el primer que li van posar al costat va ser un administrador per als seus diners”. L’exemple crida l’atenció, tot i que la voluntària s’esforça ben aviat a deixar clar que la recomanació d’elaborar un pressupost familiar “és per a tothom”. També per a les persones de classe treballadora. 

Amb un exercici pràctic a partir del cas inventat d’un jove de 18 anys, amb un sou de 700 euros, que s’independitza junt amb dues persones més, els estudiants analitzen si el protagonista arriba a final de mes. Repartint les despeses entre fixes necessàries, variables necessàries i discrecionals o no necessàries, els alumnes determinen que en Pau arriba a final de mes, però gairebé no pot estalviar. Analitzant les despeses, arriben a la conclusió que  reduint despeses  innecessàries podria estalviar. La ponent recorda que “l’estalvi permet assumir despeses imprevistes” i, en canvi, “si no estalviem, podem veure’ns obligats a endeutar-nos”. També alerta dels perills de la targeta de crèdit, i recomana les de prepagament per comprar per Internet. 

La sessió ha estat pràctica i gens adoctrinadora. No se’n desprenia voluntat d’inculcar cap model ideològic o netejar la imatge de ningú. La següent es titularà Inversió intel·ligent i risc. La neutralitat aquí ja serà més complicada.

També us pot interessar

Presentació de la campanya de suport, la tardor passada
01/01/1970
Tres dels acusats han estat absolts i tres més condemnats a sis mesos de presó | El jove vilanoví ha estat privat de participar en actes polítics mentre ha durat la instrucció del cas
Comencen els treballs a la xemeneia de l’antiga central Tèrmica del Foix.
01/01/1970
Els primers treballs a la xemeneia de la Tèrmica afecten l’interior | Per arribar al capdamunt de l’estructura, a 170 metres d’alçada, es farà servir un helicòpter
Des del Consorci celebren que la xifra se situa per sota de la mitjana catalana.
01/01/1970
Les intervencions de pròtesi total de maluc passen de gairebé un any d'espera a 79 dies | Des del CSG s'assenyala l'increment del 6,5% en l'activitat quirúrgica com a explicació d'aquests resultats, i ressalten que ha estat possible gràcies al pla de xoc impulsat pel Departament de Salut

COMENTARIS

“per llogar-hi cadires”
L'ECONOMISTA DESASTRÓS, 18/03/2017 a les 19:32
+2
-0
Penso que està força bé. Encara que no estic pas informat del tot, ha de ser important de què es cursi aquest tema encara que no sigui de forma reglada. Per què? Doncs perquè és important, molt important. I tan important és, que no s'ensenya. Estem en un estat suposadament democràtic, en què les coses molt importants, no s'ensenyen pas, no cal ensenyar-les, doncs s'aprenen a base d'ensopegades i si s'aprèn així, no cal posar-ho en els plans d'estudis.
No sé pas si a la joventut estudiant, se li ensenya la diferència entre una targeta de dèbit i la de crèdit, o entre préstec i crèdit o entre taló i xec, abans dels 16 anys i un dia, que és l'edat per començar a treballar i cobrar per la feina que es realitza. Algú m'ho pot contestar, donar-me referencies?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Pancarta de suport a Neus Lloveras | G.M.
01/01/1970
El PDeCAT organitza un autocar per acompanyar l'alcaldessa vilanovina a Madrid | Lloveras va participar divendres en l'acte en record dels presos a Vilanova
Imatge d'arxiu de les jugadores del Patí celebrant un gol | CPV
01/01/1970
Els cinc gols de les vilanovines arriben a la segona part | Cata Flores, amb tres gols, gran protagonista a Galícia
Les dues cel·les estaran presents a la plaça de les Neus des de dijous fins diumenge | AT ANC Vilanova
01/01/1970
Al voltant de la presó hi són previstos diversos actes culturals, reivindicatius i de suport als presos i a les seves famílies | Des de dijous fins diumenge hi haurà instal·lada a la plaça de les Neus dues cel·les d'una presó simulada amb l'objectiu de denunciar la situació que pateixen els polítics i líders socials catalans empresonats