VILANOVA I LA GELTRÚ

La banca entra a classe amb els tallers d'educació financera

La primera sessió a l'escola El Cim mostra com administrar els diners i elaborar un pressupost

Moreno: “Si no estalviem gens, podem veure’ns obligats a endeutar-nos”

, Vilanova i la Geltrú | 18/03/2017 a les 17:30h
Arxivat a: Economia, Diners, Formació, Escola, Escola El Cim, Economia, Educació Financera
Alumnes de quart d'ESO del Cim, dilluns passat a primera hora del dia | Fèlix Pascual
Quina és la diferència entre una targeta de crèdit i una de dèbit? Quin tant per cent dels ingressos –siguin els que siguin– és recomanable que es destini a l’estalvi? Com s’elabora un pressupost? Aquests van ser alguns dels aspectes que els alumnes de quart d’ESO de l’escola el Cim van treballar aquest dilluns a la primera sessió del taller d’educació financera, que impulsa l’Institut d’Estudis Financers amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya. Una sessió molt pràctica i poc ideològica, impartida per Laura Moreno, una treballadora d’una oficina bancària de Vilanova que, voluntàriament, s’ha ofert per participar en aquest programa.

La sessió comença a les vuit del matí. Malgrat les cares de son, sempre que la voluntària fa alguna pregunta algun alumne respon. La sessió comença amb un qüestionari de cinc preguntes, que volen trencar el gel. Molts dels alumnes se sorprenen de saber que tenir un senzill cotxe utilitari genera unes despeses d’uns 2.500 euros l’any. La majoria encerten el tant per cent recomanable d’estalvi mensual: entre el 5 i el 15 per cent dels ingressos.

La voluntària enceta la seva intervenció defensant la importància d’estalviar, assegurant que “quan Pau Gasol va fitxar per l’NBA, el primer que li van posar al costat va ser un administrador per als seus diners”. L’exemple crida l’atenció, tot i que la voluntària s’esforça ben aviat a deixar clar que la recomanació d’elaborar un pressupost familiar “és per a tothom”. També per a les persones de classe treballadora. 

Amb un exercici pràctic a partir del cas inventat d’un jove de 18 anys, amb un sou de 700 euros, que s’independitza junt amb dues persones més, els estudiants analitzen si el protagonista arriba a final de mes. Repartint les despeses entre fixes necessàries, variables necessàries i discrecionals o no necessàries, els alumnes determinen que en Pau arriba a final de mes, però gairebé no pot estalviar. Analitzant les despeses, arriben a la conclusió que  reduint despeses  innecessàries podria estalviar. La ponent recorda que “l’estalvi permet assumir despeses imprevistes” i, en canvi, “si no estalviem, podem veure’ns obligats a endeutar-nos”. També alerta dels perills de la targeta de crèdit, i recomana les de prepagament per comprar per Internet. 

La sessió ha estat pràctica i gens adoctrinadora. No se’n desprenia voluntat d’inculcar cap model ideològic o netejar la imatge de ningú. La següent es titularà Inversió intel·ligent i risc. La neutralitat aquí ja serà més complicada.

També us pot interessar

Els vuit treballadors afectats, aquest dilluns a les portes del taller | Fèlix Pascual
01/01/1970
Denuncien que s'incompleix l'article 44 de l'estatut dels treballadors | Porten entre 8 i 15 anys treballant en les diferents empreses que s'han anat succeint | Estan mobilitzats a les portes del taller i compten amb el suport dels companys
Interior de la nau on s'ha registrat l'incendi | Twitter PLVNG
01/01/1970
La nau està abandonada des que la comunitat musulmana va marxar | El sostre, de fibrociment, està foradat
Imatge d'arxiu d'un vehicle de la Policia Local de Vilanova | Sidru C.
01/01/1970
Els veïns havien alertat la Policia Local de l'alt volum a l'interior del local

COMENTARIS

“per llogar-hi cadires”
L'ECONOMISTA DESASTRÓS, 18/03/2017 a les 19:32
+1
-0
Penso que està força bé. Encara que no estic pas informat del tot, ha de ser important de què es cursi aquest tema encara que no sigui de forma reglada. Per què? Doncs perquè és important, molt important. I tan important és, que no s'ensenya. Estem en un estat suposadament democràtic, en què les coses molt importants, no s'ensenyen pas, no cal ensenyar-les, doncs s'aprenen a base d'ensopegades i si s'aprèn així, no cal posar-ho en els plans d'estudis.
No sé pas si a la joventut estudiant, se li ensenya la diferència entre una targeta de dèbit i la de crèdit, o entre préstec i crèdit o entre taló i xec, abans dels 16 anys i un dia, que és l'edat per començar a treballar i cobrar per la feina que es realitza. Algú m'ho pot contestar, donar-me referencies?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
El plató de TV Ribes, en plena emissió
01/01/1970
Per Sant Pau va fer 30 anys que TV Ribes va començar les emissions | Hi van passar professionals destacats de la televisió, com ara els periodistes Jordi Eroles i Rita Marzoa o el tècnic Jordi Brunet
Xavi Pastó va fer els dos gols del Patí | G.M.CH.
01/01/1970
Un gol a 23 segons de la botzina deixa KO l'equip de la capital del Garraf
Naus d'activitat econòmica del polígon Santa Magdalena | Fèlix Pascual
01/01/1970
Prodesba ha llogat o venut 46 de les 50 naus del polígon Santa Magdalena, a Vilanova | El novembre de 2010 només n'hi havia una d'ocupada