VILANOVA I LA GELTRÚ

Presentació a Vilanova del llibre 'El tren de les 17:14', un anàlisi sobre el camí a la independència

Ferran Requejo, reconegut professor de Ciència Política a la UPF, és l'autor del llibre

Acompanyada per l'autor i la catedràtica Montserrat Guibernau, Neus Lloveras moderarà l'acte demà a les 19:30 h al Foment Vilanoví

, Vilanova i la Geltrú | 19/04/2017 a les 17:29h
Arxivat a: Política, Independentisme, Independència, Referèndum, Tibidabo Ediciones, Montserrat Guibernau, Ferran Requejo, Foment Vilanoví, Neus Lloveras
Imatge de Ferran Requejo, autor del llibre 'El tren de les 17:14'
El tren de les 17:14 és el títol del llibre de Ferran Requejo, catedràtic de Ciència Política de la Universitat Pompeu Fabra, que recull escrits seus publicats en mitjans de comunicació des de juny del 2010 fins a l'1 de gener de 2017, i on analitza les diferents estacions del viatge emprès per Catalunya cap a la independència. En el llibre de Tibidabo Edicions, que inclou com a subtítol la llegenda Democràcia, pluralisme, benestar, independència, el professor Requejo fa avinent la necessitat d'independència de Catalunya de l'Estat espanyol.

La presentació d'aquest llibre a Vilanova i la Geltrú tindrà lloc demà dijous, 20 d'abril, a dos quarts de vuit de la tarda al Foment Vilanoví (carrer Santa Madrona, 1). A més de l'autor, hi intervindran Neus Lloveras, alcaldessa de la ciutat, Montserrat Guibernau, catedràtica de Sociologia a la Universitat de Cambridge, i Antoni Comas, editor de Tibidabo.

El període abastat pel llibre (2010-2017) coincideix amb el que Requejo qualifica d'important gir mental de bona part d'una ciutadania que, des de la sentència del Tribunal Constitucional sobre l'Estatut, ha fet un clic que és alhora emotiu i intel·lectual i que es resumeix en la idea que si la via del pacte no és factible, cal incentivar la via de la ruptura institucional. En qualsevol cas, no sembla que l'arribada del tren a destinació sigui immediata perquè no s'albiren ponts solvents en l'horitzó i perquè a Europa tampoc hi ha precedents d'un moviment d'aquesta mena: És una qüestió que romandrà en l'escenari polític del pròxim futur. La carrera és de fons.

L'autor s'adreça a les institucions perquè calculin molt bé els costos i beneficis de cada pas. Una recomanació que té rellevància davant el compromís de celebrar el referèndum aquest 2017 es basa en què només hauria de ser considerat si és decisiu, incontestable i pactat a partir de la pressió europea i internacional sobre el govern espanyol. El professor Requejo avança que potser l'estratègia de les institucions i organitzacions de Catalunya favorables al referèndum i a la independència hauria de ser convertir Catalunya en un problema europeu i tractar de buscar aliats en aquest escenari.

Requejo explicita al llarg del llibre un decàleg sobre què cal fer i cal no fer si es vol assolir l'èxit en l'estació final. Així, un moviment independentista requereix una majoria social a favor de l'objectiu, un projecte transversal basat en valors, dades empíriques i projecció de futur; un pacte entre tots els agents favorables que també reculli les principals estacions intermèdies del recorregut, un lideratge clar, i un referèndum com a instrument, que no com a finalitat. Per contra, caldrà evitar l'escumós independentisme emotiu de reacció a una agressió concreta, també aquell que vol les coses massa ràpid; l'enfrontament entre els nombrosos grups favorables a la causa, l'independentisme dels adjectius que dilueixen el substantiu, i els referèndums sense prou complicitats ni garanties d'èxit. Són paraules seves de l'any 2010, abans que emergís l'actual efervescència sobiranista.

Quatre capítols: des de la sentència de l'Estatut a primers del 2017
El tren de les 17:14 s'estructura en quatre capítols. El primer, De la sentència del TC sobre l'Estatut (juny 2010) a les eleccions al Parlament de novembre del 2012. El segon, De les eleccions del novembre del 2012 al procés participatiu del 2014 (9-N). El tercer capítol va Del 9-N del 2014 a les eleccions del 27-S del 2015 i el quart, De les eleccions del 27-S del 2015 a l'1 de gener del 2017. Aquests capítols es complementen amb una coda que du per títol A partir de l'any 2017.

Els diferents capítols vénen introduïts pel reflex històric corresponent al moment que abasten -i, de fet, paral·lelament a la reflexió, també presenten el dia a dia del viatge mitjançant els articles que contenen-, mentre que la coda comporta una prospecció de futur, analítica també, fonamentada en el marc polític del moment.

Requejo pren posició recolzant-se en tot moment en la força de les dades que, sistemàticament, van apareixent en diverses estacions del llibre. Es tracta d'un llibre analític, tant des del punt de vista teòric com pràctic, ja que també hi podem trobar el vessant pedagògic dels fenòmens que afronta, sempre basada en diferents corrents polítics i filosòfics. Un exemple en seria l'article La legitimitat de les secessions, en el qual podem trobar un gràfic explicant els Enfocaments de Kant/Hegel aplicats a la secessió.

Recorda Ferran Requejo que Erasme, deia que a l'ésser humà Júpiter el va dotar bastant més de passions que de raó a fi efecte que la seva vida no fos trista i llòbrega. Però també deixa palesa la seva major proximitat a un Shakespeare molt més interessat a mostrar el món tal com és que com creiem que hauria de ser, cosa que ens incentiva a revertir aquella disposició (erasmiana) que ens fa ser massa esclaus a vegades de les nostres ficcions.

L'autor
Ferran Requejo és catedràtic de ciència política a la Universitat Pompeu Fabra, on és director del Grup de Recerca en Teoria Política. Autor de nombrosos llibres i publicacions, ha rebut diversos premis i és membre de diverses organitzacions internacionals. Actualment també forma part del Consell Nacional per a la Transició Nacional i dirigeix la col·lecció Una inmersión rápida de Tibidabo Ediciones.

També us pot interessar

Imatge extreta de GoogleMaps de la BV-2115 | GoogleMaps
01/01/1970
Amb aquesta víctima ja són 28 els motoristes morts en el que va d'any, el doble que l'any passat | L'accident s'ha produït poc abans de dos quarts de dotze del migdia al quilòmetre 7 de la BV-2115
El robatori es va registrar a la plaça Catalunya | Google Maps
01/01/1970
La víctima va patir lesions en una espatlla i una cama
Els robatoris van registrar-se al voltant de la plaça Adarró | Google Maps
01/01/1970
Roben les pertinences al cotxe a una família irlandesa

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
El tren ha impactat contra el topall del final de la via | ACN / Àlex Recolons
01/01/1970
Una cinquantena de ferits en l'accident d'un tren de Rodalies de la línia del Garraf | Renfe ha habilitat el telèfon 900 101 020 per als familiars dels ferits | Una testimoni assegura que s'han viscut moment de “pànic” perquè els viatgers no sabien què havia passat i temien que es tractés d'un atemptat
Les autoritats, preparades per a la festa
01/01/1970
Cercavila, balls, concerts i concursos, algunes de les activitats
Fotografia presa duran un moment de l'espectacle a Vilanova
01/01/1970
Els Raluy estan provocant una gran expectació a Vilanova, amb molt seguiment i públic | La companyia encara el seu últim cap de setmana a la capital del Garraf