VILANOVA I LA GELTRÚ

Comencen les obres de rehabilitació del Museu del Ferrocarril

El ‘nou’ Museu tindrà vuit espais públics i una superfície d’uns 1.700 m2

El museu tancarà del 18 de desembre al 31 de gener a causa de les obres

, Vilanova i la Geltrú | 03/12/2017 a les 20:00h
Arxivat a: Política, Museus, Rehabilitació, Obres, Museu del Ferrocarril
Treballs previs a la gran nau del museu | Sidru C.
El Museu del Ferrocarril de Catalunya ja ha posat en marxa el seu procés de transformació. El passat 21 de novembre es va signar l’inici de les obres que tenen com a objectiu recuperar la gran nau de l’antic taller de reparacions ferroviàries de l’any 1881. L’actuació és possible gràcies a una subvenció d’uns dos milions d’euros procedents del Ministeri de Foment. L’empresa Acsa-Sorigué és l’encarregada de dur a terme les millores durant els pròxims deu mesos.

El nou Museu del Ferrocarril ampliarà en 1.200 metres quadrats la seva superfície a conseqüència de la rehabilitació patrimonial de la històrica edificació. A més, es duran a terme millores en l’actual edifici de serveis del museu, per tal de modernitzar la façana i l’accés principal i convertir la planta baixa en un espai adaptat a tot tipus de públic. Una de les prioritats del conveni signat amb l’Ajuntament de Vilanova és la construcció d’uns nous lavabos en substitució dels mòduls actuals. Les primeres obres, per tant, se centraran en la modernització de l’edifici de serveis i en el trasllat de diferents elements i vehicles que es troben al voltant de la nau. Durant aquest període, que serà del 18 al 31 de gener, el museu restarà tancat. Es preveu, doncs, que el museu torni a obrir portes l’1 de febrer del 2018 amb l’edifici de serveis totalment renovat. Els treballs a la gran nau continuaran fins a finals d’estiu.

Aquest projecte de rehabilitació pretén convertir el Museu del Ferrocarril en un espai al servei de la ciutadania del segle XXI. En aquest sentit, les actuacions permetran que el Museu del Ferrocarril esdevingui un espai inclusiu, facilitant l’accés al major nombre de persones.

Per tal d’iniciar les obres, s’han hagut de dur a terme alguns treballs previs que han comportat la creació de nous espais. Aquestes actuacions han permès la recol·locació dels elements de la gran nau, la preservació i exposició pública de diferents elements del patrimoni històric i la creació de tres noves zones: dues de visita i una reservada als voluntaris adscrits al Programa de Restauració i per a la preservació de petits vehicles.

Com serà el nou museu?

Un cop acabades les intervencions, el Museu del Ferrocarril comptarà amb un total de vuit àrees expositives (a diferència de les cinc actuals) i una superfície pública de més de 1.700 metres quadrats. Aquests espais públics seran la planta baixa de l’edifici de serveis; la gran nau; una nau annexa de nova construcció; la nau del pont-grua; l’Espai Mercaderies, ubicat darrere de l’edifici de la Rotonda; la zona d’infraestructura ferroviària; la nova via de contorn, per on circularan vehicles del museu, i l’edifici de la rotonda.

Amb aquesta ampliació, la reordenació d’espais i l’increment de continguts, el Museu del Ferrocarril vol continuar la seva tasca de consolidació com a centre pioner en la divulgació del món ferroviari. Paral·lelament, pretén esdevenir un espai patrimonial d’oci accessible i inclusiu.

Projectes de futur

En els darrers anys, el museu ha col·laborat en propostes innovadores, com la creació del màster en Sistemes Ferroviaris de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), primer cicle formatiu de manteniment de vehicles. Alhora, ha intentat introduir en la majoria de centres educatius de Catalunya la matèria ferroviària com a coneixements bàsics. 

No conformat amb aquestes importants participacions, el museu ja pensa en projectes de futur. Es preveu implantar una museografia suggeridora als nous espais que es recuperen; estendre el seu vessant educatiu; aconseguir la màxima accessibilitat del conjunt de la societat, i cobrir els vehicles que es troben a l’exterior de la Rotonda.

També us pot interessar

El tuit de Jordi Borrell que ha provocat la polèmica
01/01/1970
El director de l'Institut de Nanociència i Nanotecnologia de la UB, Jordi Borrell, dimiteix del càrrec | L'Ajuntament vilanoví també l'ha cessat com a "ambaixador" de Vilanova
Neus Lloveras llegeix la resolució de la Junta Electoral de Zona. g.m
01/01/1970
L’autoritat electoral ha actuat a instàncies d’una denúncia del PP | La resolució advertia que l’incompliment podria ser considerat desobediència
Els voluntaris Raimon Serret i Lídia Lacruz i el psicòleg Ferran Masip | Sidru C.
01/01/1970
L’entitat treballa en col·laboració amb el Voluntariat de presons | Els voluntaris destaquen l’actitud “valenta” de la fundació vilanovina

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
A la resta de l'Estat, durant l'octubre es van crear 7.236 societats mercantils
01/01/1970
Així, Catalunya es va situar en el tercer territori de l'Estat en creació d'empreses just després de la celebració del referèndum de l'1 d'octubre | La xifra d'empreses dissoltes baixa un 8% en comparació al mateix mes de l'any passat
Marc Martorell i Montserrat Mompió a la roda de premsa
01/01/1970
La candidatura aposta per una lluita decidida contra l’atur juvenil i per garantir l’accés universal a l’educació | Una de les propostes en la línia de garantir un futur per a la joventut, és la renda bàsica d’emancipació juvenil, per cobrir uns ingressos mínims al jovent per ajudar-los a emancipar-se i començar a plantejar-se el projecte vital propi
Operaris descarregant al monestir de Sixena les caixes amb les peces d'art procedents del Museu de Lleida | ACN
01/01/1970
Els directors de la Xarxa de Museus d'Art de Catalunya se solidaritzen amb el Museu de Lleida i alerten que es pot posar en perill la integritat física d'algunes de les peces