Cristòfol Juandó i Rafecas: El Visionari que Va Desafiar la Gravetat

Cristòfol Juandó i Rafecas

Cristòfol Juandó i Rafecas (1848-1917) va ser un home polifacètic que va passar de la prosperitat financera a la ruïna econòmica, tot perseguint un somni que va canviar la història de l’aviació. Nascut en una família comerciant de Vilanova i la Geltrú, va combinar el seu talent per als negocis amb una passió per la invenció, convertint-se en un pioner català de la navegació aèria. La seva vida, plena de triomfs inicials i fracassos posteriors, reflecteix l’esperit innovador de finals del segle XIX, en un context de revolució industrial i descobriments científics. Com a financer, va impulsar projectes com el ferrocarril i bancs locals; com a inventor, va dissenyar aparells voladors més pesants que l’aire, criticant els globus aerostàtics i anticipant l’era dels avions. Fundador de la primera societat dedicada a l’aviació a Espanya el 1900, Juandó va obtenir patents a França i Alemanya, i els seus models van ser exhibits públicament.

Malgrat el rebuig de contemporanis i la manca de suport governamental, el seu llegat ha estat reconegut pòstumament com a iniciador de l’aviació espanyola, amb homenatges com el Premi Cristòfol Juandó i mencions en museus aeronàutics. La seva trajectòria, marcada per l’observació de la natura i principis mecànics, inspira avui com a exemple de perseverança davant l’adversitat cultural i econòmica.

Invents i Projectes Principals

Cristòfol Juandó va desenvolupar nombrosos invents, centrats principalment en l’aviació, però també en altres àmbits com joguines i objectes artístics:

  • Aviador Juandó o Multíptero Flugilarillo: Aparell més pesant que l’aire amb ales rotatives que s’obren i tanquen, capaç d’assolir 360 km/h.
  • Models i prototips: Fabricació de maquetes exhibits a Barcelona i Sabadell, amb assajos públics com l’elevació de 10 metres a Vilanova el 1901.
  • Patents internacionals: “Appareil propulseur pour l’aviation” atorgada a França el 1901 per 15 anys; una altra gestionada a Alemanya.
  • Empresa aeronàutica: Fundació de la Compañia Universal de Navegación Aérea, Aviación el 1900, la primera dedicada a l’aviació a Espanya.
  • Publicacions tècniques: “La Navegación aérea. AVIACIÓN” (1900) i “Navegación aérea. Aviación, mejor dicho, avegación” (1904), on exposa teories mecàniques.
  • Altres invents: Possible patent de soldats de plom o estany; fàbrica de joguines d’estany a “El Genio Mecánico”.

De la Prosperitat a la Ruïna: Els Anys Formatius

Cristòfol Juandó va néixer el 28 de gener de 1848 a la plaça de les Neus de Vilanova i la Geltrú, en una família benestant. Fill de Salvador Juandó i Casas, comerciant i regidor local, i de Rosa Rafecas i Puig, germana d’un soci industrial. Va ser el petit de quatre germans i va obtenir el títol de batxiller en arts. La seva formació va incloure interessos en mecànica i observació natural, que després aplicaria a les seves invencions. Va residir temporalment a Cuba, on va enriquir-se amb comerç, i als 33 anys ja era un potentat econòmic a Catalunya. Casat amb Bonaventura Rovirosa, va tenir un fill, Salvador, que va col·laborar en els seus projectes i va actuar com a administrador. Cosí de l’enginyer Francesc Xavier Lluch, Juandó va combinar negocis familiars amb inversions innovadores, com el ferrocarril i el banc local. Aquesta etapa de prosperitat li va permetre traslladar-se a Barcelona, on va fundar empreses com “El Genio Mecánico” per joguines i objectes d’estany. No obstant, la seva obsessió per l’aviació va portar-lo a la decadència financera, perdent fortunes en experiments i sense suport institucional.

Cristòfol Juandó “Flugilarillo”: El Geni Mecànic. | Aviation Rapture

La Passió per l’Aviació: Teories i Crítiques

Als 37 anys, el 1885, Juandó va iniciar els seus estudis en navegació aèria, inspirat en observacions com el vol d’albatros o els vencejos. Defensava aparells més pesants que l’aire, basats en principis mecànics: el pes elevat és directe al quadrat de la velocitat, i la força inversa al pes. Criticava durament els globus aerostàtics, acusant-los de desviar l’atenció de la veritable aviació. El seu propulsor consistia en ales rotatives amb palas que s’obren i tanquen, permetent avanç, elevació i retrocessos. Va publicar fullets i llibres per difondre les seves idees, i va fundar la primera empresa aeronàutica espanyola el 1900, amb un pressupost de 30.107 pessetes per un prototip. Col·laborà amb mecànics com Ricard Munné i Soler, instal·lant motors Buchet. Malgrat assajos públics exitosos, com l’elevació a la Plaça de Catalunya el 1902, va enfrontar-se a polèmiques: crítiques de Josep Comas i Solà a La Vanguardia, caricatures a la premsa i rebuig governamental. Va apel·lar a figures com Sagasta, Alfons XIII i Romanones, sense èxit, i va amenaçar amb portar les seves invencions a l’estranger.

Interessos Diversos i Personalitat

Més enllà de l’aviació, Juandó va ser un home de múltiples interessos: poeta que dedicava versos a científics com Copèrnic i Galileu, aficionat a la borsa, promotor de l’esperanto i possible inventor de figuretes de plom. Va dirigir el diari Las Noticias per difondre les seves teories. La seva personalitat era una barreja de saviesa i extravagància: idealista romàntic, emprenedor rebel, comparat amb Narcís Monturiol pel seu republicanisme i amb Jules Verne pels seus interessos literaris i científics. Malgrat el declivi, va mantenir la seva convicció, morint en la pobresa mentre construïa bombes de paper, irònicament coincidint amb l’ús bèl·lic dels avions a la Primera Guerra Mundial.

Cristòfol Juandó “Flugilarillo”: El Geni Mecànic. | Aviation Rapture

Reconeixement Pòstum i Impacte

El llegat de Juandó va ser reconegut després de la seva mort: el Servicio Histórico del Ejército del Aire el 1997 el va anomenar iniciador de l’aviació espanyola, i el 1998 va ser inclòs en sales de pioners a museus. Es va crear el Premi Cristòfol Juandó a la Festa al Cel de Barcelona, i el seu fons documental es conserva a l’Arxiu Nacional de Catalunya. Historiadors com Josep Canudas el citen com a precursor, i la seva obra ha estat recopilada en anuaris i estudis sobre ciència catalana. Avui, representa la lluita de l’inventor incomprés contra l’escepticisme, contribuint a la història de l’aviació abans dels germans Wright.

A continuació, una taula amb els principals fets de la seva carrera professional i inventiva:

AnyFitaDescripció
1881Soci fundadorParticipa en la creació del ferrocarril Barcelona-Vilanova-Valls i del Banc de Vilanova.
1885Inici en aviacióComença estudis i experiments inspirats en el vol d’ocells, observant la natura.
1900Fundació empresaCrea la Compañia Universal de Navegación Aérea, Aviación, amb subscripció popular.
1901Patent francesaObté patent per l'”Appareil propulseur pour l’aviation” via el seu fill Salvador.
1902Assaig públicElevació d’un aparell a la Plaça de Catalunya davant de 1.551 espectadors.
1904Publicació clauEdita “Navegación aérea. Aviación, mejor dicho, avegación” amb debats i teories.
1910ExposicióModel a gran escala exhibit a l’Asociación de Locomoción Aérea.
1911Carta al reiSol·licita suport a Alfons XIII sense èxit.
1913Últims intentsContacte amb el comte de Romanones per finançament governamental.
1917MortFalleix en condicions precàries, construint bombes de paper.
Scroll al inicio